کافه، فیس بوک، و ارتباط اجتماعی*

با دوستی قرار کاری داشتم. چون نه او جا و مکانی برای چنین قرارهایی داشت و نه من، به پیشنهاد این دوست قرار را در کافه ای گذاشتیم. فضای کافه پر بود از قفسه های کتاب و نشریه های جورواجور؛ کتاب هایی که جدید به بازار آمده اند و آخرین شماره نشریات. دو جوانی که کافه را می گرداندند مدام با هم و با مشتریان مشغول گپ زدن بودند درباره کتاب های تازه و مقالات این نشریات. خلاصه می توانستی ساعت ها آن جا بمانی و چای بنوشی و کتاب بخوانی و مجله ورق بزنی و گپ و گفت کنی، بی آن که مهم باشد تو و دیگرانِ حاضر که هستید و از کجا آمده اید.

ادامه مطلب   
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢٩

آیا جنبش مشروطه آغازی دارد؟ (خوانشی فوکویی از جنبش مشروطه)

جنبش مشروطه از چه زمانى آغاز شد؟ آیا مى‌توان یک آغازگاه براى جنبش مشروطه تعیین کرد؟ کدام یک از نیروهاى اجتماعى فعال در بستر اجتماعى ایران جرقه این جنبش را زدند؟ این‌ها پرسش‌هایى است که در این مقاله به آن‌ها پرداخته مى‌شود. در این راه، ضمن مرور مواضع متفاوت روایى، پیوست انگار، گسست انگار، و بسگانه انگار به مقوله تاریخ‌پژوهى و نقد دیدگاه‌هاى برگسون و برودل و گورویچ، با تکیه بر رویکرد تبارشناختى فوکو به جاى آغاز جنبش مشروطه از آغاز«ها»ى جنبش مشروطه سخن خواهیم گفت. در نهایت، با تحلیل گفتمان انتقادى سرمقاله روزنامه وطن نشان خواهیم داد که یکى از آغازهاى جنبش مشروطه همزمان است با پاگیرى روشنفکران ارگانیک به عنوان نیروى اجتماعى نوپا در مقطع آستانه مشروطه. گرچه اگر شخصیت اصلى روایت تاریخ جنبش مشروطه را به جاى روشنفکران، دیگر نیروهاى اجتماعى قلمداد کنیم آغاز این جنبش به جاى دیگرى از تاریخ منتقل خواهد شد.

دانلود نسخه کامل مقاله: از اینجا

یا از این آدرس: http://www.isa.org.ir/magazine-article/4854

 

  
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ٧:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢٥

بازار، دولت، و مردم*

بازار

- مشتری بدون هیچ گونه اعتراضی متعهد به پرداخت هزینه خدمات است.

- شرکت هیچ تعهدی نسبت به پیامدها و خرابی های احتمالی بعد از تعمیرات ندارد.

- هزینه بازدید و تعیین عیب دستگاه، حتی در صورت عدم انجام تعمیرات یا عدم تایید هزینه از طرف مشتری، باید پرداخت شود.

- مشتری متعهد است حداکثر تا 10 روز پس از تماس مرکز خدمات نسبت به تحویل گرفتن دستگاه خود اقدام کند. در غیر این صورت مرکز خدمات هیچ مسوولیتی در قبال خسارات احتمالی دستگاه ندارد.

فکر نکنید این موارد خط و نشان هایی است که برای فردی خطاکار کشیده است. لطفی هم در کار نبوده که فکر کنید موسسه ای کاری در راه رضای خدا برای کسی انجام داده و حالا برای ضمانتِ آن چنین تعهداتی از او گرفته است. این بندهای تعهدات و وظایف من در قبال مرکز خدمات پس از فروش شرکتی است که کامپیوترم را از آن خریده ام. 

ادامه مطلب   
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ٩:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢۳
تگ ها : خبر ، بازار ، مردم ، دولت

جامعه شناسی، گفتمانی مبارزه طلب

تنها گفتمانی که تعارض هایش و پراکندگی هایش را آشکارا به رخ می کشد جامعه شناسی است. این کار را با تاکیدی می کند که بر تاریخ خودش دارد. این نه یک نقطه ضعف که دلالت بر قدرت این گفتمان می کند. این یک زنگ خطر، نوعی مبارزه طلبی، برای تمامی گفتمان هایی است که خود را یکدست جلوه می دهند.

  
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ٢:۱٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢۱

اختلال روانی یا اختلال اجتماعی؟*

در اخبار این روزها خواندیم که 12000000 ایرانی دچار اختلال روانی اند. صفرها را درست شمردید: 12 میلیون نفر (1). اینها ایرانیانی هستند که 15 تا 64 سال سن دارند. البته، نمی دانم چرا این بازه سنی برای اعلام این آمار انتخاب شده است. در این میان گویا، آن 4.5 میلیون نفر جمعیتی که بیش از 64 سال سن دارند و انتظار می رود شیوع اختلالات روانی در میان آنان بالا باشد دیده نشده اند. به هر رو، همین هم رقم عجیبی است و ای کاش بیش از این نباشد.

ادامه مطلب   
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ۸:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱٦

امر عام/ امر خاص: در گپی با امیر طهرانی

به جای نقد صرف نظام محلی باید مراقب بود که ضمن این نقد آب به آسیاب سرمایه داری جهانی و توتالیتاریسم بالقوه ای که این روزها به عنوان بدیل سرمایه داری جهانی طرح می شود ریخته نشود. مسیر نه از همسویی با نظام محلی می گذرد، نه از لیبرالیسم/سرمایه داری، و نه از دیکتاتوری پرولتاریا. باید به ”مردم” فکر کرد: شاید آنارشیسم، شاید انقلاب مدام. 

  
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ۸:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱۱

ذهن/عین

انسان ها بر سر ایده ها حاضرند گفتگو کنند. بر سر امور انضمامی است که با یکدیگر گلاویز می شوند.

  
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ۸:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱۱

تاریخ و ذات زدایی

پرسش: چرا جامعه شناسی مدام به تاریخ جامعه شناسی می پردازد؟

پاسخ: برای ذات زدایی، حتی از خودش.

  
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱۱

جامعه شناسی، راویت رهایی بخش

فرض: جامعه شناسی پروژه ای رهایی بخس است.

پرسش: آیا این رهایی بخشی از مسیری جز به دست دادن روایت هایی رهایی بخش از امور عینی حاصل می شود؟

  
نویسنده : بهرنگ صدیقی ; ساعت ۸:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱۱